De vorige bezoeker vergat z'n #prompt!

Stop de digitale dreiging

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) maakt Nederland weerbaar tegen digitale dreigingen. Dat is een flinke doelstelling. In jargon, een aardige uitdaging. Ik ga jullie echt niet vertellen hoe we dat precies doen. Wil je het weten wat je mag en zou moeten weten ga naar [website NCSC].

NCSC in Soundbytes

Alles begint bij de klant. Dat zijn er ongeveer 400. Gelijk verdeeld tussen Overheid en vitale bedrijven. Denk aan het Rijk, Provincies, Gemeenten, Waterschappen en hieraan gerelateerde organisaties en zelfstandige bestuursorganen. Bij vitale bedrijven gaat het bijvoorbeeld om de energiesector, telecommunicatie, transport, water, chemie en de financiële sector.

Het begint bij de start

Dat is het Portaal [soort platform]. Komt in het kort gezegd neer op veilig naar binnen voor bezoekers van overheidsdiensten, – faciliteiten en vitale bedrijven. En het veilig aanbieden hiervan door deze diensten en bedrijven. Het platform draagt bij aan een vergroot bereik, verbeterde interactie, en een beter veiligheidsbewustzijn. Het moet robuust en betrouwbaar zijn, vooral in tijden van mogelijk grootschalig conflict. Klinkt simpel. Is het niet. Hoe het precies zit, ga ik je zoals gezegd niet vertellen. Wat ik hiervoor in grote lijnen doe wel.

Dit is:

  • Wie zijn de gebruikers, wat willen ze en wat is hiervoor nodig en hoe kan dit veilig
  • Wat zijn de doelen van het NCSC en hoe kan design [ontwerp en vorm] bijdragen aan het realiseren hiervan
  • Mijn aanpak is gebaseerd op de methode ‘denken en doen als designer’ [design thinking’] De methode bestaat uit een aantal stappen. Meer weten KLIK HIER

Dat dus. De rest is het geheim van de smid.

Een goed ontwerp begint niet met ideeën, maar met de vraag wat je eigenlijk probeert op te lossen.

 

Mijn toegevoegde waarde

  • Eigenaar voor het klantproces; van onderzoek, conceptontwikkeling en testen bij gebruikers tot de uitvoering van de designs.
  • Het werken aan nieuwe klantstromen, klantreizen, klantfuncties en het verbeteren van bestaande.
  • Het beheren van een duidelijke ontwerpscope binnen het team en identificeren van risico’s die moeten worden beperkt.
  • Toezichthouden op de documentatiekwaliteit in het team.
  • Het actief betrekken van gebruikers en deelnemen aan relevante planning, voorbereiding en presentatie van strategische gebruikerstestprojecten
  • Ontwerpen van generieke componenten, templates en patterns.
  • Het verfijnen van de UX Design-vereisten samen met product- en UX-peers
404 Niet in mijn woordenboek